بحران لمپن و راه پیشگیری

تصاویر انتخابی

بحران لمپن و راه پیشگیری

بسته خبری خبرهای محلی

 

بحران لمپن صحبت کردن در جامعه و مقابله با آن

متأسفانه این روز ها شاهد فراگیر شدن فرهنگ “لمپن” صحبت کردن هستیم که داره هر روز هم شایع تر میشه. بعضی آدم ها به خودشون اجازه میدن راحت در مورد هر چیزی الفاظی رو به زبون بیارن که به شدت مبتذل هست.

تاریخ لمپن از زمان جنگ جهانی دوم شروع شده اگرچه قبل از اون هم مدل حرف زدن لمپن وجود داشته ولی به دلایل سیاسی و اقتصادی و فشار هایی که به اشخاص موصوم به لمپن وارد میشده، این واژه رواج پیدا کرده.

لمپن به اشخاصی گفته میشده که از حقوق سیاسی و عدالت اجتماعی از سمت حاکمان و سرمایه داران زمان خود بی بهره بودن. این افراد به دلیل سرکوب های روحی که میشدند، کم کم عقایدی افراطی رو دنبال میکنن که هر کسی رو که هم نوع خود نبود و در گروه یا فرقه لمپن نبود، از خود نمیدونستن. تا حدود زیادی هم حق داشتن. جامعه اونها رو بی دلیل ترد کرده بود و اونها هم روش های افراطی رو برای زندگی انتخاب میکردن.

اشخاص لمپن هم گذشته خوبی نداشتن و همین حالا هم افرادی هستن که به خاطر خود خواهی سرمایه دار ها مجبور به ادامه زندگی سخت هستن و برای رسیدن به اهدافشون حتی از طرز بیان لمپن هم استفاده میکنن و براشون خیلی چیز ها مهم نیست.

در این مقاله میخوام دلایل شیوع بحران لمپن و چگونگی مقابله با این طرز صحبت کردن رو بررسی کنیم.

تبعات بحران لمپن :

اول از همه اینو باید بدونیم که لمپن صحبت کردن چه تبعاتی داره. خب اولیش اینه که شخص ورود به حریم بافت جامعه متوسط و یا سطح بالا رو از دست میده. این خیلی برای شخص بده چون روی کسب و کارش هم تأثیر منفی میزاره. فکر کنید که به خاطر لمپن صحبت کردن، اشخاص از ایجاد ارتباط با شخص لمپن اجتناب میکنن. همین نوع صحبت کردن، اعتماد مشتری رو از شخص سلب میکنه و مشتری که ممکن بود پول خوبی بده رو از شخص لمپن دور میکنه. به همین دلیل اشخاص لمپن قالباً پروژه های خوب رو از دست میدن و حتی پروژه هایی هم که خودشون به صورت استارت آپ شروع کردن رو هم از دست میدن. در کسب و کار اعتماد خیلی مهمه و بحران لمپن به راحتی این اعتماد رو از بین میبره. به همین دلیل افراد لمپن اکثراً در مکان هایی کار مثل کارگاه ها و مناطق پایین شهری کار میکنن و حتی همون جا هم گاهی به دلیل لمپن صحبت کردن از دست میدن.

دومین تبعات بحران لمپن، عادت کردن شخص گوینده لمپن به الفاظ رکیک، مبتذل و زننده هست. بعضی از افراد واقعاً دوست دارن این رفتار رو بزارن کنار ولی چون عادت کردن، براشون خیلی سخته که این طرز بیان رو یک شبه عوض کنن.

بحران لمپن در فضای مجازی :

این حالت از حالت های دیگه بیشتر پیش میاد و دسترسی اشخاص لمپن به شبکه مجازی باعث شده تا این اشخاص سریع تر به این نوع حرف زدن عادت کنن. علاوه بر این، اشخاص شنونده اکثراً عکس العمل دفاعی خوبی بشون نمیدن و فقط با بلاک کردن شخص لمپن، خودشون رو راحت میکنن. در حالی که اگر اشخاص شنونده بزنن توی ذوق اشخاص لمپن و ناراحتی شون رو از این افراد ابراز کنن، اشخاص لمپن کم کم خودشون به اشتباهشون پی میبرن و کم تر از این رفتار زننده استفاده میکنن. شاید انتشار لفظ لمپن در فضای مجازی کار ساده ای باشه، ولی اثر اون حتی ممکنه بیشتر از دور همی های خودمونی باشه، چون افراد با خیال راحت لفظ لمپن رو به کار میبرن و براشون مهم نیست که چند نفر از دیدن اون لفظ بین نظرات و مطالب ناراحت بشن.

اگر میخواید فقط از شر لمپن خلاص بشید، این افراد رو بلاک و ریپورت کنید. اما اگر دوست هستن، سعی کنید باهاشون صحبت کنید تا از این طرز صحبت کردن دست بردارن. اگر به جای قبول اشتباه خودشون شروع کردن به فحاشی، بهتره که کلاً از این شخص فاصله بگیرید.

مقابله با بحران لمپن :

۱ – روش شوکه کردن :

شایع شدن این بحران تنها تقصیر شخص گوینده نیست، شخص شنونده هم به اندازه شخص گوینده در شیوع این شیوه صحبت کردن مقصره. چرا که وقتی به راحتی در مقابل این طرز صحبت کردن کوتاه میاد، یعنی این نوع فرهنگ صحبت کردن رو از طرف مقابل پذیرفته و همین باعث میشه تا این شیوه صحبت کردن برای گوینده لمپن عادی بشه. بهترین روش جلوگیری از بحران لمپن، شوکه کردن گوینده لمپن هستش. شوکه کردن به معنای ایجاد تنش و عصبانی کردن گوینده لمپن نیست چون این کار وضعیت رو بدتر میکنه، شوکه کردن یعنی وقتی گوینده لمپن داره از الفاظ لمپن استفاده میکنه، درجا بهش بگیم “این چه طرز صحبت کردنه” و همون لحظه محدوده شخص گونده لمپن رو ترک کنیم. ممکنه در این حالت به شما بگه که چقدر مامانی هستی یا چقدر سوسول هستی، که شما نباید اصلاً جوابش رو بدید. تنها در صورتی باهاش صحبت کنید که بگه مشکل چیه، چرا ناراحت شدی، کجای حرفم بد بود. در این حالت شما جواب میدید که من از طرز بیان شما خوشم نمیاد و بعد از این که این عادت رو ترک کردی، میتونی با من دوباره هم صحبت بشی. اگر شروع کرد به فحاشی بیشتر، این شخص کاملاً به بزهکار تبدیل شده و برای نجات زندگی خودتون هم که شده باید دوستی و یا هر ارتباطی که با این شخص دارید رو قطع کنید.

۲ – فرهنگ سازی :

این که فقط بخوایم با اشخاص لمپن مقابله کنیم کافی نیست. این یعنی وجود یک جامعه دو فرهنگی. وقتی ما به اشخاص لمپن اعتنایی نکنیم، اونها هم میرن سراغ اشخاصی مثل خودشون. شاید از شر اون شخص خلاص شده باشیم، اما این طرز صحبت کردن همچنان در جامعه وجود داره و همچنان اثر منفی خودش رو روی روحیه جامعه میزاره. پس اگر دوستی دارید که حس میکنید میتونه تغییر کنه و به جامعه برگرده، هر چند وقت یک بار باهاش صحبت کنید و باهاش در مورد تبعات بحران لمپن بهش هشدار بدید.

حرف آخر :

جامعه ای پیشرفت میکنه که مردمش بتونن با هم کار کنن و فعالیت نزدیک و گروهی داشته باشن. اگر بحران لمپن در یک جامعه همه گیر بشه، اشخاص نمیتونن به راحتی با هم کار کنن و تمایلی به همکاری با هم رو ندارن.

سعی کنید در مقابل لمپن سکوت نکنید و راحت ابراز ناراحتی کنید. اگر سکوت کنید، اشخاص لمپن براشون عادی میشه و دیگه به سختی میشه به جامعه برگردن.

لمپن بودن مثل معتاد بودن میمونه و به همون اندازه سطح اجتماعی شخص رو پایین میاره و شخص رو منفور میکنه.

0 0

نویسنده مطلب حسین رحیمی

 

  

 



௹ ازحضور پر مهر شما بی نهایت سپاسگزارم௹

درباره ما

به وب سایت لر پرس ✋ خوش ✋ آمدید قوم لر یکی از سربلندترین اقوام ایرانی است که نقش بی بدیلی در ساختن تمدن ایرانی ایفا کرده است.مردمان لرزبان در کشورهای ایران-عراق-سوریه-چین-عمان -ترکیه- روسیه و افغانستان زندگی می کنند. لرزبان ایران در جنوب غرب کشور و در امتداد کوههای سر به فلک کشیده زاگرس سکونت دارند.لرستان پشتکوه یا ایلام امروزی از دیر باز یکی از اصلی ترین سکونتگاههای قوم لرمحسوب می شده و می شود.

جستجو

تصاویر منتخب

آرشیو

نويسندگان

لینک دوستان

اشعار لری

شبکیا اجتماعی

موضوعات

 

پایگاه تحلیلی خبری لرپرس

ارائه اخبار وتحلیل های جامع _ معرفی قوم لر _ارسال آهنگ ها و دکلمه های قدیم و جدید_ معرفی جاذبه های طبیعی باستانی گردشگری