لزوم آگاهی و بصیرت سیاسی در جامعه

تصاویر انتخابی

لزوم آگاهی و بصیرت سیاسی در جامعه

سیاست بسته خبری


بصیرت به چه معناست و راه دست یابی و حفظ آن کدام است؟

بصیرت سیاسی چیست چرا یک جامعه نیازمند شناخت وآگاهی بوده واین شناخت چه تاټیری در جامعه داشته 

بطور کلی بصیرت یا بینش، نوعی دید درونی است که با دید چشم ظاهری، متفاوت است و اصلاً با چشم یا اندام های ظاهری بدن، قابل دریافت نیست. بصیرت، قوّه و نیرویی قلبی است که به مدد نور الهی، پدید آمده، حقیقت و باطن امور را - چنان که هست - در می یابد. با دید بصیرت، انسان، درست را از نادرست و حق را از باطل، به آسانی تشخیص می دهد.

 بصیرت، نوعی به کارگیری عقل در مسیر هدایت انسان و استفاده از روشن گری آن است. 

بصیرت چراغی است که همواره روشنگر و نجات بخش انسان از گمراهی هاست. بصیرت به انسان قدرت می دهد که حتَّی در تنهایی و غربت چون امت واحده از صراط مستقیم سربرنتابد و هیچ هراسی از زیادی طرفداران باطل به دل راه ندهد.

اساساً در همه نبردهایی که مدافعان حق و باطل با هم داشتند، اهل بصیرت با چشم دل و حق محوری راه صواب را از ناصواب تشخیص دادند و راه حق را برگزیدند.

براستی در سایه بصیرت است که در پرتو آن حق و باطل، راه و بیراهه، قوتها و ضعفها، تهدیدها و فرصتها به خوبی آشکار می گردد که در غیر این صورت »فَاقِدُ الْبَصَرِ فاسِدُ النَّظَرِ« یعنی انسانی بدون بصیرت و بینش، نظرش هم فاسد است.

دستاوردهای بصیرت سیاسی

 جبهه شناسی، دشمن شناسی، ولایتمداری، ظلم ستیزی و مقاومت در دفاع از حق و اتکاء به ایمان می تواند از پیامدها و نتایج داشتن بصیرت سیاسی درست به حساب آید

 کسانی که از بصیرت سیاسی برخوردار بودند و راه حق را از باطل تشخیص دادند، تمام مشکلات را به جان خریدند و در دفاع از حق به استقبال شهادت رفتند. قرآن از آنان به ربّیون نام می برد که مقاومت و دفاع از حق منش آنها بوده است. آنجایی که می فرماید: »وَکأَینْ مِنْ نَبِی قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّیونَ کثِیرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَکانُوا وَاللّهُ یحِبُّ الصَّابِرِینَ.« (آل عمران: 146) یعنی، چه بسیار رخ داده که پیغمبری جمعیت زیادی از پیروانش در جنگ کشته شده و با این حال اهل ایمان با سختیهایی که در راه خدا به آنها رسیده مقاومت کردند و هرگز بیمناک و زبون نشدند و سر زیر بار دشمن فرو نیاوردند و راه صبر و ثبات پیش گرفتند که خداوند صابران را دوست می دارد

پیامدهای ضعف بصیرت سیاسی

 کم نبودند عالمان و رزمندگانی که فاقد بصیرت سیاسی بودند، لذا در مسیر پیمودن راه حق دچار اشتباهات شدند و درمقابل اسلام قرار گرفتند و کاری کردند که دشمنان اسلام می خواستند. بی بصیرتی و یا ضعف بصیرت آن هم از نوع سیاسی می تواند ضربات جبران ناپذیری بر پیکره جامعه اسلامی وارد کند.

مقام معظم رهبری ضعف بصیرت را مهم ترین عاملی می دانند که لشکریان یزید دچار آن بودند. ایشان می فرمایند: »جا دارد اگر ملت فکر کند که چرا پنجاه سال بعد از وفات پیغمبر(ص) کار کشور اسلامی به جایی رسیده که همین مردم مسلمان از وزیرشان، امیرشان، سردارشان، عالمشان، قاضی شان، قاری شان در کوفه و کربلا جمع شدند و جگرگوشه همین پیغمبر را با آن وضع فجیع به خاک و خون بکشند.«  سخنرانی رهبری معظم در لشکر 27 حضرت رسول اللَّه) 

بطورگلی اگر افرادجامعه از رشدوآگاهی سیاسی برخوردارباشند هیچگاه فریب قرآن های برسرنیزه را نخورده و هرگز حاضرنیستند تا حکمیت ابوموسی های اشعری زمان رخ دهد. اگر یک جامعه از قدرت تحلیل وتجزیه سیاسی بالایی برخوردارباشد هرگز اسیر فتنه های سیاسیون نخواهندشد و هیچگاه وارد بازی های دشمنان نشده چونکه میدانند کجا چگونه بهترین تصمیم راگرفته وجامه عمل بپوشانند.

تجربه بارها اٺبات نموده کسانیکه در ولایت مداری استوارهستند هیچگاه ازراه روشن خارج نشده و همواره چهره های دشمنان راپشت نقاب های فریبنده تشخیص داده اند .

نویسنده: علی سرابی یاقوند

انتهای خبر/

 



௹ ازحضور پر مهر شما بی نهایت سپاسگزارم௹

درباره ما

به وب سایت لر پرس ✋ خوش ✋ آمدید قوم لر یکی از سربلندترین اقوام ایرانی است که نقش بی بدیلی در ساختن تمدن ایرانی ایفا کرده است.مردمان لرزبان در کشورهای ایران-عراق-سوریه-چین-عمان -ترکیه- روسیه و افغانستان زندگی می کنند. لرزبان ایران در جنوب غرب کشور و در امتداد کوههای سر به فلک کشیده زاگرس سکونت دارند.لرستان پشتکوه یا ایلام امروزی از دیر باز یکی از اصلی ترین سکونتگاههای قوم لرمحسوب می شده و می شود.

جستجو

تصاویر منتخب

آرشیو

نويسندگان

لینک دوستان

اشعار لری

شبکیا اجتماعی

موضوعات

 

پایگاه تحلیلی خبری لرپرس

ارائه اخبار وتحلیل های جامع _ معرفی قوم لر _ارسال آهنگ ها و دکلمه های قدیم و جدید_ معرفی جاذبه های طبیعی باستانی گردشگری