بهمن: جشن سده درباستان

تصاویر انتخابی

بهمن: جشن سده درباستان

فرهنگی

 

شادباش جشن سده.

بهمن: جشن سده

مناسبت‌ها و جشن‌های بهمن ماه

جشن سده از جشن‌های بزرگ ایرانی بوده است که همانند نوروز و مهرگان سخنان فراوانی درباره آن گفته‌اند. جالب است که جشن سده پس از سد(صد) روز از آغاز آبانماه و در روز دهم بهمن ماه یعنی آبان روز (روز دهم ماه در گاهشماری ایرانی) قرار گرفته است. در آغاز آبان ماه رفته رفته هوا سرد تر می‌شود و از نیمه بهمن به بعد رفته رفته  هوا رو به گرمی می‌رود.

مشهورترین داستانی که درباره سده گفته‌اند، پیدایش آتش توسط هوشنگ است. داستان از آن قرار است که روزی هوشنگ به کوه رفته بود و ماری را مشاهده کرد. سنگی برداشت و به او انداخت. سنگ ناگاه به سنگ دیگری برخورد کرد و از بهم خوردن این دو سنگ آتش روشن شد و به این صورت آتش پدید آمد. شاید این داستان همانند بسیاری از اسطوره ها دارای نمادهایی است که پیوند با اندیشه‌های ایرانی دارد. مار نمادی اهریمنی است و آتش نمادی از فروغ ایزدی می‌باشد.

برخی روایات پیدایش سده را به اردشیر پاپکان و برخی دیگر به کیومرث نسبت داده اند. داستانی درباره پیوند این جشن با فریدون هم گفته‌اند. در هر حال این جشن بنا بر بسیاری از روایات اسطوره ای از دوران پیش از زرتشت به یادگار مانده  است.

جشن سده با آتش و برافروختن آتش همراه بوده و در ایران باستان آتش بسیار قابل ستایش بوده است. این عنصر  شگفت انگیز طبیعت به عنوان یکی از عناصر چهارگانه مطرح بوده است.

 

 

جشن سده

جشن سده

به هر برزنی جشنگاهی سَده

همه گِرد بر گِردش آتشکده

فـردوسی، ابوالقاسم (۱۳۷۵). شـاهنامه. تصحیح جلال خالقی مطلق. کالیفرنیا و نیویورک: انتشارات مزدا با همکاری بنیاد میراث ایران. ج ۵، ص ۵٫

 

 

شادباش جشن سده

یکى جشن کرد آن شب و باده خـَورد

ســـده نـام آن جـــشن فـرخـنده کرد

.

ز هــوشنگ مــاند این ســده یادگـار

بســـى باد چــون او دگــر شهـــریــار

(منسوب به فردوسی)

 

 

شادباش جشن سده

اینک بیامـده است به پنـجاه روز پیـش

جـشــن سـده طــلایــه نــوروز نـامــدار

(منوچهری)

 

 

شادباش جشن سده

آن شب که شـب سده بود در کـویَت

آتــش دل مــن بــاد و چلــیپا مـویـت

(خاقانی)

 

 

شادباش جشن سده

وطن یعـنی هم از دور و هـم از دیـر

ســده، نـوروز، یلـدا، مهــرگان، تیــر

(علیرضا شجاع پور)

 

 

شادباش جشن سده

 

 

ن‌مایه‌:

– خالقیان، مجید (۸ بهمن ۱۳۹۵). «شادباش جشن سده». پایگاه خردگان.

 

نشانی رایاتاری: http://kheradgan.ir/?p=12805

 


௹ ازحضور پر مهر شما بی نهایت سپاسگزارم௹

درباره ما

به وب سایت لر پرس ✋ خوش ✋ آمدید قوم لر یکی از سربلندترین اقوام ایرانی است که نقش بی بدیلی در ساختن تمدن ایرانی ایفا کرده است.مردمان لرزبان در کشورهای ایران-عراق-سوریه-چین-عمان -ترکیه- روسیه و افغانستان زندگی می کنند. لرزبان ایران در جنوب غرب کشور و در امتداد کوههای سر به فلک کشیده زاگرس سکونت دارند.لرستان پشتکوه یا ایلام امروزی از دیر باز یکی از اصلی ترین سکونتگاههای قوم لرمحسوب می شده و می شود.

جستجو

تصاویر منتخب

آرشیو

نويسندگان

لینک دوستان

اشعار لری

شبکیا اجتماعی

موضوعات

 

پایگاه تحلیلی خبری لرپرس

ارائه اخبار وتحلیل های جامع _ معرفی قوم لر _ارسال آهنگ ها و دکلمه های قدیم و جدید_ معرفی جاذبه های طبیعی باستانی گردشگری