آیت‌الله خامنه ای: کوروش توحید را در جهان گسترش داد

تصاویر انتخابی

آیت‌الله خامنه ای: کوروش توحید را در جهان گسترش داد

فرهنگی سیاست

 

آیت‌الله خامنه‌ای: کوروش توحید را در جهان گسترش داد 

سید محمد خامنه‌ای و کوروش

آیت الله سید محمد خامنه‌ای (نفر وسط )

 

سید محمد خامنه‌ای (متولد ۳ دی ۱۳۱۴ در مشهد) برادر بزرگتر مقام معظم رهبری و پسر سید جواد خامنه‌ای است.

وی در زمان انقلاب در مدرسه نهضت آزادی کمال و کارآموز درس می‌داد. در بنیاد حکمت اسلامی صدرا که توسط خود وی تاسیس شده است مجله تخصصی فلسفه را به اسم «خردنامه صدرا» منتشر کرد و انتشار آن مجله تا سالیان بعد هم تداوم یافت.  بنیاد حکمت اسلامی صدرا دارای بخش‌های علمی زیادی است و حدود ۲۰۰ سال از فعالیت آن می‌گذرد.

.

فعالیتهای علمی

آیت الله سید محمد خامنه‌ای پس از پایان دور دوم مجلس شورای اسلامی عرصه سیاست را به دیگران واگذار کرد و به تحقیق و پژوهش در امور فرهنگی، به‌ویژه فلسفه و حکمت اسلامی پرداخت و در سال ۱۳۷۸ با تأسیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا فعالیت‌های علمی خود را در آن بنیاد متمرکز ساخت. او علاوه بر فعالیت‌های علمی و پژوهشی، در دانشگاه‌های مختلفی مانند دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه روابط بین‌الملل (وزارت امور خارجه)، دانشگاه الزهرا و دانشگاه آزاد اسلامی در رشته‌ها و علوم مختلف به کار تدریس نیز اهتمام ورزیده است. از آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای آثار زیادی اعم از تألیف و ترجمه و تصحیح منتشر شده است. علاوه بر کتابهای زیر بیش از ۱۰۰ مقاله علمی نیز از وی منتشر شده است.

.

تجلیل از کوروش و ایران باستان

آیت الله سید محمد خامنه‌ای تحقیقاتی زیادی درباره حکمت و فلسفه در ایران قبل از اسلام انجام داده است که در قالب کتاب «سیر حکمت در ایران و جهان» منتشر شده است. او پس از تصدی ریاست بنیاد ایران شناسی، در سخنانی ضمن تجلیل از کوروش گفت:

در ایران قدیم، چه دولتهای آریایی و چه دولتهای بومی ایرانی (مثل ایلامی ها یا کاسپین‌های شمال یا تمدن‌های مانائی و نواحی مرکزی در کاشان و کرمان) همه، پایه‌گذار فرهنگهای غنی و تولید علم و هنر و نوعاً مروج توحید و اخلاق بوده‌اند. مثلاً کورش و فرزندش با جهاد فرهنگی به ظاهر نظامی خود، توحید را در بین‌النهرین و سومر و مصر و آتن  (یونان) گسترش دادند و روحانیون آن زمان هم بزرگترین دانشمندان علوم مختلف و فیلسوفان عصر خود بودند.

 

 

همچنین نگاه کنید به:

کوروش و ذوالقرنین، خضر و موسی!!: آیا پاسخ به کسانی که ذوالقرنین بودن کوروش را رد می کنند در قرآن آمده است؟

 

.

 

نتایج مثبت تسامح مذهبی کوروش و هخامنشیان

یاری‌نامه‌ها:

– (۱ امرداد ۱۳۹۲) «سیدمحمد خامنه‌ای: کوروش و فرزندش، توحید را گسترش دادند»مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی.

 

– (۲۶ فروردین ۱۳۹۴/ ‏۱۵ آوریل ۲۰۱۵) «سید محمد خامنه‌ای». دانشنامه آزاد ویکی پدیا، بخش فارسی.

 


௹ ازحضور پر مهر شما بی نهایت سپاسگزارم௹

درباره ما

به وب سایت لر پرس ✋ خوش ✋ آمدید قوم لر یکی از سربلندترین اقوام ایرانی است که نقش بی بدیلی در ساختن تمدن ایرانی ایفا کرده است.مردمان لرزبان در کشورهای ایران-عراق-سوریه-چین-عمان -ترکیه- روسیه و افغانستان زندگی می کنند. لرزبان ایران در جنوب غرب کشور و در امتداد کوههای سر به فلک کشیده زاگرس سکونت دارند.لرستان پشتکوه یا ایلام امروزی از دیر باز یکی از اصلی ترین سکونتگاههای قوم لرمحسوب می شده و می شود.

جستجو

تصاویر منتخب

آرشیو

نويسندگان

لینک دوستان

اشعار لری

شبکیا اجتماعی

موضوعات

 

پایگاه تحلیلی خبری لرپرس

ارائه اخبار وتحلیل های جامع _ معرفی قوم لر _ارسال آهنگ ها و دکلمه های قدیم و جدید_ معرفی جاذبه های طبیعی باستانی گردشگری